تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/08/16 - 20:39
کد خبر: 449684

افزایش ۲/۵ درصدی استقبال از رشته‌های هنرستانی

افزایش ۲/۵ درصدی استقبال از رشته‌های هنرستانی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ورودی دانش آموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ حدود ۲۷،۱۲ صدم درصد بود که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵۶ صدم درصد و تقریباً به نصف کاهش پیدا کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمدمهدی کاظمی درمورد کاهش تقاضای داوطلبان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک اظهار کرد: علوم پایه موتور محرکه علم و فناوری است و ما حتی اگر قصد پیشرفت در علوم کاربردی را داشته باشیم هم نیازمند تقویت علوم پایه هستیم.

وی با بیان این که بدون تقویت علوم پایه، پیشرفتی در علوم کاربردی حاصل نخواهد شد، افزود: طبق گزارشات، تعداد متقاضیان و شرکت کنندگان در گروه آزمون سراسری ریاضی در سال‎ های گذشته کاهش پیدا کرده است که بخشی از این موضوع ناشی از کاهش جمعیت دانش آموزی در رشته ریاضی فیزیک دوره متوسطه نظری بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ورودی دانش آموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ حدود ۲۷،۱۲ صدم درصد بود که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵۶ صدم درصد و تقریباً به نصف کاهش پیدا کرد؛ اما با روی کار آمدن دولت، مجدداً این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تقویت و توسعه رشته ریاضی فیزیک را در اولویت قرار دادیم.

کاظمی بخشی از این مسئله را ناشی از موضوعات فرهنگی و نگاه دانش آموزان، وضعیت اشتغال رشته‌ها و تقاضای اجتماعی کاذب برای رشته علوم تجربی و تب پزشک شدن در دانش آموزان دانست و عنوان کرد: ما با برنامه ریزی‌های مختلف در این رابطه توانستیم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بعد از ۹ سال روند کاهشی، شاهد روند افزایشی جمعیت دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک باشیم.

وی از افزایش دو درصدی ورودی دانش آموزان رشته ریاضی پایه دهم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سهم دانش آموزان پایه دهم رشته ریاضی فیزیک نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرد و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان برنامه هفتم کشور، به سهم واقعی مدنظر رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌ها و توسعه رشته ریاضی فیزیک در آموزش و پرورش برسیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که با مدرک دیپلم وارد بازار کار می‌شوند از بچه‌های فنی و حرفه‌ای هستند؛ اما دانش آموزان گروه ریاضی فیزیک و علوم تجربی و انسانی معمولاً پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند. بنابراین کاربردی کردن رشته‌های دانشگاهی جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی را در بازار کار بیشتر خواهد کرد که باید در دستور کار قرار گیرد.

کاظمی همچنین با اشاره به افزایش ۲،۵ درصدی استقبال از رشته‌های هنرستانی در سال تحصیلی جاری گفت: امسال دانش آموزان با بالاترین معدل‌ها تقاضای خوبی برای ورود به رشته‌های هنرستانی داشتند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top